fbpx

AI och läsutvecklingsbolaget Lexplore köper den populära norska E-boksplattformen Lesemester. Expanderar med siktet inställt på världens klassrum.

Det Svenska eyetracking- och AI-bolaget Lexplore breddar nu sin tjänst genom att köpa det populära norska läsföretaget Lesemester. ”Vi blev imponerade över Lesemeters sätt att lyckas med det som många misslyckas med. Nämligen att få skolor och elever att arbeta med läsförståelse och läsning på ett digitalt och inspirerande sätt. Kombinationen av Lesemesters plattform och Lexplores teknik kan förändra hur skolor runt om i världen arbetar med elevernas läsutveckling”, säger Martin Sjöstrand, VD på Lexplore.

Lesemester har de senaste åren använts av över 500 skolor i Norge och tjänsten har blivit populär bland både elever och lärare för sitt sätt att erbjuda böcker och läsinlärning på ett dynamiskt och digitalt sätt.

”Vi har arbetat stenhårt för att skapa en tjänst som verkligen fungerar digitalt ute i klassrummen, säger Rune Vindenes, VD och säljchef på Lesemester. Vi har lyckats skapa en bra plattform för att skapa och distribuera digitala böcker med läsning, frågor och interaktivitet som en del av skolans läsutvecklingsarbete. Tillsammans med Lexplores AI-baserade metod så kan vi erbjuda läromedelsförl och bokförlag en riktigt kraftfull plattform ute i klassrummen”

Lesemester är ett norskt företag som sedan 2012 levererat sin digitala lästjänst till skolor, kommuner och privatpersoner i Norge. Fokus har hela tiden varit att eleven ska bli en starkare läsare. Med ett bibliotek av tusentals böcker från flera olika förlag så adderar lesemester gamefication, läsförståelsefrågor, och interaktivitet för att öka intresset för läsning hos eleverna. Tjänsten används i över 20% av Norges grundskolor och till dags dato har över 165.000.000 boksidor lästs via tjänsten.

Lexplore grundades 2016 som en spin off på ett forskningsprojekt på Karolinska Institutet i Stockholm. Idag används företaget unika metod att mäta läsförmågan med hjälp av eyetracking och AI i ca 1300 skolor i flera länder runt om i bl.a. Sverige, Storbritannien, USA, Australien, Portugal, Norge, m.fl.

Lexplore köper Lesemeter och i en övergångsfas så kommer de båda tjänsterna arbeta parallellt och det gemensamma erbjudandet kommer vara tillgängligt i Norge. Under hösten 2021 påbörjas arbetet att skapa ett gemensamt ”Läsutvecklingssystem” som under 2022 kommer finnas tillgänglig både i Norge, Sverige och internationellt.

För mer information. Kontakta gärna:

Lars Lengquist,
Kommunikationsansvarig, Lexplore
Lars.lengquist@lexplore.com

För bilder eller annan media
www.Info.lexplore.se/media-bank

Det går till så att en elev läser två korta texter på en skärm, ögonrörelserna spelas in av en särskild ”eyetracker”. Efter det analyseras ögonrörelserna av forskningsbaserade data-modeller (AI) som tränats på tusentals elever med olika grad av läsförmåga. Därefter levereras resultaten till lärare, specialpedagoger, rektorer och kommunen. Till resultaten är det kopplat insatsmaterial och rekommendationer som är anpassat och omedelbart kan börja användas.

Lexplore grundades 2016 som ett resultat av flera års forskning på Karolinska Institutet. Idag används metoden av ca 400 skolor hos 50 olika skolhuvudmän i Sverige. Med Uppsala har ca 20 skolhuvudmän i Sverige valt att införa Lexplore som obligatorisk mätmetod i samtliga grundskolor. Lexplore används runtom i världen i ca 1000 skolor i UK, USA, Norge, Australien, Nya Zeeland, Portugal, mfl.